1 Mart 2019 Cuma

Fatiha/3


   Cumaları İstiridye avcılığı geleneği  üzere Bahrü'l Medid'den alıntılar paylaşıyorum malum.Elbetteki istiridyedeki inciler mahiyetinde ayetler hepsi.  Bahrü'l Medid, kıymetli bir tefsir. Geçtiğimiz günlerde başladım okumaya, okudukça da alıntılar ekliyorum cumaları bloğuma. Bloğumu yeni okuyanlar için  bu kısa açıklamayı yaptıktan sonra  Fatiha'dan bir ayetle devam ediyoruz bu hafta. 

Fatiha/3 : "O Allah, rahmandır, rahimdir."

O "rahmandır"(rahmeti sonsuzdur), bu sebeple yarattıklarına varlık ve vücut nimetini ihsan etmiştir. O rahimdir( çok merhamet edendir), bu sebeple bütün yarattıklarına sürekli yardım etmekte, onlar için lazım olan her şeyi kendilerine vermektedir.İbn Ataullah İskenderi, Hikem adlı eserinde bunu şöyle ifade eder: 

"İki nimet var ki varlık ondan uzak kalamaz. Bu iki nimet her yaratılan varlık için muhakkak lazımdır.Bu nimetlerin biri yaratılma, diğeri de ilahi yardımla desteklenip yaşatılma nimetidir. Yüce Allah her varlığa onu önce yaratmakla nimet verdi, peşinden ona sürekli nimetini akıtarak nimet vermeye devam etti." 

Şu halde, rahman sıfatı, varlıkları yaratmayı ve ortaya çıkarmayı gerektirdi. Rahim sıfatı da onların ihtiyacını gidermeyi ve kendilerine sürekli yardım etmeyi gerektirdi.
.
.
.
Allah, dünya ve ahirette rahmandır. Allah dünyada mü'min kafir bütün kullarına rahmet etmekte, onlara hayat, sıhhat,rızık gibi çeşitli nimetler vermektedir. Ahirette de mü'min kullarına özel rahmet ve ihsanları devam edecektir.

Allah ahirette rahimdir; çünkü orada sadece mü'minlere rahmet edecektir.

Diyerek anlatmaya devam eder tefsir. Her bi ayetin sayfalarca açıklamasını okumak oldukça doyurucu bir bilgilendirme oluyor. Halen yalnızca meal okuyarak Kur'an'ı anladığını düşünenler varsa onlara tefsir okumalarını ısrarla tavsiye ederim. 

Eveeet, Rabbimizin Rahim ismiyle muamele görenlerden olmak duasıyla herkeslere güzel cumalar diliyorum canlar :)
Not: Fotoğraf Manisa'daki camilerden birine ait ama hangisine unuttum :) 
Sevgiler... 

18 yorum:

  1. Tefsirlere hep mesafeyle bakmışımdır, kişinin kendi bakış açısı ile anlamlandırdığı yorumlar olduğu için. Ama bir ayeti çok farklı tefsirlerinden dinlemeyi de önemsiyorum.. Günümüz ilahiyatçıları tefsirde bambaşka ufuklar açmıyorlar ama... mesela Kur'an-ı Kerim edebi ve felsefi açıdan hiç yorumlanmadı bugüne dek. Oralardan bakıldığında da eminim bambaşka kapılar açılacaktır. Nitekim bazen sığ bakış açımla ben bile buluyorum bir şeyler... Nasıl güzel okunurdan çok hangi anlamlara sahip gözüyle bakılsa belki daha çok kişiye ulaşacak ve daha çok şey verecek. Zira kitabımız çok katmanlı, çok derin bir kitap.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir yorum Ruşyena. Öncelikle bu konuya derinlemesine ilgili olduğun için tebrik ederim. Tefsir konusunda ben de temkinliyim ancak Diyanetin önerdiklerini okuma taraftarıyım. Onlar arasında da anlam farkı dikkati çeker ölçüde değil zaten. Okuduğum tefsirden biraz bahsetmiştim giriş kısmında. İşari tefsir denilen Bahrü'l Medid gibi tefsirler bahsettğine yakın felsefi açılımlar yaparak Kur'an'ın gizli anlamlarına da kapı aralamak için yazılmış. Yazıdğım ilk Bahrü'l Medid'e giriş yayınına bi göz atmanı öneririm hadislerle desteklenmiş bir anlatım var zira :) Çok teşekkürler canımcım, okumalarımız daim olsun ;)

      Sil
  2. Bugün ki paylaşımların ayrı bir hoş geliyor Abla bana Allah razı olsun nasipleniyoruz... Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolasın Furkan, inşaallah amacına ulaşıyordur sayenizde :) Selam ve dualar benden de :)

      Sil
  3. Kalbin ilacı dualar hep dilimizde ama ne dediğimizi de bilerek dua etmek ayrı tabi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın Yeşim, ne dediğimizi bildiğimizde dünyaya bakış açımız da değişiyor külliyen... :) Sevgiler :)

      Sil
  4. Rabbim, bizleri rahman ve rahim sıfatlarına nail olanlardan eylesin.

    YanıtlaSil
  5. Bu kıymetli paylaşım için çok teşekkür ederiz. Hayırlı cumalar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolasın Yıldızcım ben teşekkür ederim. Yürekten sevgiler canımcım :)

      Sil
  6. Amin, bilgiler ve dua için teşekkürler. Hayırlı cumalar.

    YanıtlaSil
  7. pikuuuu :) bu eseri de not aldım yaniii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet evet iyi yaptın canoom :) Bol okumalar olsun inşaallah ;)

      Sil
  8. Evet ben de bunu bitirdikten sonra bir tane daha okumak istiyorum. Dua edelim de nasip etsin Mevla. Sağolasın müfredcim :)

    YanıtlaSil
  9. Thanks Karolina :) I'll take a look ;)

    YanıtlaSil
  10. Çok teşekkürler İstiridye Avcısı, bizler Rabbimizin rahman ve rahim ismine hakkı ile iman etsek tasa gam keder bize sökmez. Bu arada Meydan okuma yazı dizimi okumak üzere sizi blogumda ağırlamaktan şeref duyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Fatih bey. İnşaallah diyelim. Hemen gelip bi bakayım o zaman :)

      Sil

Düşüncelerini yazabilirsin...