3 Ekim 2019 Perşembe

Ertelemeden "ertelemeyi" iptal et

    "Ertelemek" diye başımızın derdi bir şey var yaşantımızda. Evlerden ırak diyeceğim ama hepimizin hücrelerine bir miktar nüfuz etmiş durumda.
   Hani bu hastalık (İllet bir şey olduğu için rahatlıkla hastalık diyebiliriz) hayatımızdan neler neler çaldı bir bilsek belki de tankla tüfekle savaş açacağız ama o kadar masum kılıflar kullanıyor ki onu bir hastalık olarak dahi görmüyor çoğumuz. Aslında yakın bir zamana kadar ben de onların arasındaydım.
   Ta ki kayınvalidem kişisinin o sırrını fark edene kadar. Ah eski toprak başka sahiden. Kadın çok düzenli. Fiziki atmosferinin düzenli olması kafasının içini de düzenli kılıyor. Ama her zaman böylesi tertipli düzenli olmasının büyük bir yardımcısı varmış meğer: "Ertelememek" . Mesela mutfakta her zaman nasıl düzenli olduğuna dikkat ettim. Sonuç olarak, tek bir temiz bardak bile olsa gereksiz bir şeyi asla tezgah üzerinde tutmadığını gördüm. Bizim için önemsiz bir detay ama o sanki bunu zevkli bir eyleme dönüştürmüş. Mesela bir bilgisayar oyunu gibi zevk alarak yapıyor.  Anında işi bitenleri tezgahtan kaldırıp ortamı görüntü olarak da sadeleştirmiş oluyor. Bu sadelik yemeklerin kalitesine de yansıyor tabi. Bir de bizim bulaşıkları erteleme sorunsalımızı varın siz düşünün.
Neyse bu  konudaki uyanışım böyle oldu ve konu hakkında biraz araştırınca bakın nasıl notlar aldım :

# "Ertelemek" nice mahareti, olası başarıyı, potansiyeli sünger gibi emerek kişileri tembellik havuzuna atan ve  tedavisi olan bir hastalıktır.
#Erteleme hastalığı, zaman yönetimi ile değil duygu yönetimi yoluyla çözümlenebilir.
#Beyin, sorumluluklarımızı ertelememiz için önümüze hazza yönelik daha cazip alternatifler koyarak bize oyunlar oynayabilir.
#Alışkanlıklarımızı uzun vadede alacağımız olumlu sonuçlara göre hazla ilişkilendirmeyi başarırsak erteleme hastalığından kurtulabiliriz. Örneğin bir evde her gün az da olsa bir miktar temizlik yapmak uzun vadede yorucu ve yıpratıcı temizlik yapma gereksinimini ortadan kaldırabilir. Ya da bir öğrenci için her gün az miktar yapacağı tekrarların uzun vadede etkileri gibi... 
#"Ertelemek hakkında bir hadis bile var ki bu da bu hastalığın insan fıtratı için ne denli tahrip edici olduğunu ortaya koyar.  Sevgili peygamberimiz "Erteleyen(yarıncılar) helak oldu. " diyerek olayın ciddiyetinin altını çizmiştir.
#Bu konuda "erteleme hastalığım var" şeklinde bir kabullenişin bile bilinçaltımıza zararı büyük. Çünkü bilim insanlarının dediği üzere bilinçaltı aptaldır ve söyleneni kabul eder ve hemen ona göre davranır. 

Notlar böyle canlar.  Dilerim bu konuda daha uyanık oluruz ve bilinçaltımızın iradesini ele alıp erteleme hastalığından uzak oluruz. 
Herkese sevgiler... 
Fotoğraf, Kuşadası / Hafta sonundan... 

12 yorum:

  1. Hayatımda bir çok ertelediğim şeyin pişmanlığı var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukluktan itibaren üzerine gidilmesi gereken bir aruz aslında.

      Sil
  2. Ben de erteleyengiller familyasındanım:) Eşim tam aksim. O anneniz gibi bir an önce işlerini bitirmek ister. E, iş biter mi hiç. Elindeki iş erken biterse ki, sabahın köründe kalktığı için olasıdır. onu bitirir başkasına başlar.
    Genel olarak işlerimi geciktirmem ben ama son dakikaya bırakırım. Örneğin yarım saatlik bir iş mi, son yarım saat biçilmiş zaman dilimidir. Ödenecek faturalar son gününde ödenir. İyi bir şey mi, değil elbette ama huy işte:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten Mevla'nın ayarladığı eş kombinasyonu hep öyle :) Biri tedbirli ise öbürü daha rahat. Ve özellikle bizim gibi okuyup yazmayı seven takım rahat kısmı oluşturuyoruz sanırım :)

      Sil
  3. Son zamanlarda ben de bu hastalığa kapıldığımı hissediyorum. Bunu aşmaya çalışırken yazınıza denk gelmek güzel oldu benim için :)

    YanıtlaSil
  4. evet böyle bir hastalığım var... olumsuz etkilerini yaşadıkça vehametini gayet iyi kavrıyorum... ama yine erteliyorum, yine erteliyorum... :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah işte bu bir kısır döngü. Sürekli dönen bir çark gibi her erteleyiş başka önemli şeylerin erteleyeşini getiriyor beraberinde.

      Sil
  5. ERTELEMEK GERÇEKTEN DE CİDDİ BİR HASTALIKTIR. YAZIYI ÇOK BEĞENDİM. KAYINVALİDENİZİN YÖNTEMİNİ DE. BU KONUDA BLOGUMDA HARİKA BİR YAZI VAR. OKUYAN BİR DAHA OKUYOR. SİZ DE OKUYUN BENCE BİLGE HANIM. ERTELEMEDEN:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ertelemeden okudum Fatih bey :) Bu hastalığa karşı daha mukavemet sahibi olabilmemiz duasıyla... :)

      Sil
  6. Evet her seyi erteleyenlerle de yaşamak sinir bozucu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hastalık olarak görürsek daha az sinir bozucu olabilir canım ya. Öyle görmeye çalışmak ve şifa dilemek lâzım belki de.

      Sil

Düşüncelerini yazabilirsin...